Sisältöjulkaisija

null Paraisten kaupungin uusi graafinen profiili
16.11.2023

Paraisten kaupunki lanseeraa täysin uuden graafisen ilmeen osana kaupungin strategiaa kaupungin brändin yhdistämiseksi ja vahvistamiseksi sekä sisäisesti että ulkoisesti. Muutos sisältää päivitetyn logon, värimaailman, fontit ja graafiset elementit. Uusi ilme on huolellisen harkinnan ja yhteistyön tulos maineikkaan suunnitteluyrityksen, Pentagon Designin, kanssa.

Alla kerromme lisää työstä ja selvitämme, miksi olemme luoneet uuden graafisen ilmeen.

Täältä löytyy yhteenveto uudistetusta visuaalisesta ilmeestä. Huomioi, että tämä ei ole vielä virallinen graafinen ohjeistus, jota vielä hiotaan. Yhteenvetoa ei ole käännetty.
 

Miksi muutamme graafista ilmettämme?

Kaupungin uudessa strategiassa todetaan, että sovimme yhteisestä brändistä, joka yhdistää kaikki Paraisten osat, ja työskentelemme brändin vahvistamiseksi sekä sisäisesti että ulkoisesti. Viestintä- ja markkinointiosasto ehdotti vuoden 2023 budjettiin kaupungin graafisen ilmeen päivittämistä strategisten tavoitteiden saavuttamiseksi. Ehdotus hyväksyttiin valtuustossa ja johti laajaan brändi-identiteetin uudistamiseen.

Uuden graafisen ilmeen luomiseksi Paraisten kaupunki lähetti tarjouspyynnön yhdeksälle mediayritykselle tammikuussa 2023 ja sai kuusi tarjousta. Pisteidenlaskun jälkeen Pentagon Design valittiin projektin yhteistyökumppaniksi.

Toukokuussa 2023 tehdyn hankintapäätöksen mukaan uudistus tarkoittaa logon, värimaailman, fonttivalintojen ja muiden graafisten elementtien päivittämistä. Muutoksen tavoitteena on vahvistaa kaupungin tunnettavuutta, tukea alueen vetovoimaa ja luoda vankka perusta tuleville markkinointistrategioille.
 

Uusi logo

Yksi muutos uudessa ilmeessä on meri-tunnus, joka on osa logoa, ja joka odotetusti on herättänyt tunteita ja keskusteluja. Logo, joka on yhdistelmä auringonnousua ja auringonlaskua, merenpintaa, aaltoja ja rantakallioita, symboloi kaupungin läsnäoloa sekä veden pinnalla että sen alla. Se on yksinkertainen, tunnistettava ja monipuolinen, mikä tekee siitä sopivan symbolin koko saaristomerikaupungille.

– Logot ovat herkkä asia muuttaa niiden historiallisen arvon vuoksi. Mutta nykyisin logot ovat osa suurempaa kokonaisuutta, jossa jokainen osa luo kaupungin yhteisen identiteetin. Ajat muuttuvat ja asettavat uusia vaatimuksia käyttöalueille, saavutettavuudelle ja brändimielikuvan kehittämiselle, sanoo Linda Baarman, Paraisten kaupungin viestintä- ja markkinointipäällikkö.

– On tärkeää muistaa, että kaupunki ja sen asukkaat tekevät brändin, ei päinvastoin.


Päivityksen tarkoitus

Visuaalisen identiteetin uudistamisen tavoitteena on vahvistaa Paraisten kaupungin tunnettavuutta, tukea alueen vetovoimaa ja erityispiirteitä sekä luoda perusta kaupungin jatkuvaa markkinointisuunnittelua ja identiteetin kohdennettua toteuttamista varten eri kanavissa.

Paraisten kaupunki toivoo, että nähdään kokonaisuus ja ymmärretään muutos kaupungin tulevaisuuteen suuntautuvana strategiana ja korostaa, että uusi graafinen ilme on välttämätön ja positiivinen kehitys Paraistenkaupungin edustamiseksi ja vahvistamiseksi ainutlaatuisena saaristomerikaupunkina.

Jos haluat keskustella brändityöstä, voit osallistua kaupungin tämän vuoden viimeiseen Afterworkiin, jonka teemana on brändityö. Kerromme lisää tapahtuman ajankohdasta pian.

 

Pentagon Designin kommentti:
 

Visuaalisen ilmeen ja tunnuksen merkitys brändikehityksessä

Brändien – yritysten tai organisaatioiden – visuaalinen ilme ja tunnus ovat parhaimmillaan monimerkityksellisiä ja kertovat paljon olennaista vähin keinoin.

Brändin visuaalisen ilmeen uudistus kulminoituu usein tutun tunnuksen uudistamiseen, mikä voi herättää paljon keskustelua. Tunnus on kuitenkin myös osa laajempaa visuaalista identiteettiä, johon kuuluu paljon muutakin – kuten typografia, värit, kuvitukset ja myös brändille ominaiset valokuvat.

Parhaimmillaan tunnuksen ja visuaalisen ilmeen yhdistelmä viestii esimerkiksi organisaation arvoja, toimintaa ja toimintaympäristöä. Kaikkea sitä, mikä on organisaation identiteetin ja strategisten tavoitteiden kannalta merkityksellistä. On tietysti organisaatiokohtaista, mitä ominaisuuksia halutaan korostaa – kuten Paraisilla saaristomerta ja monipuolista ympäristöä.

Visuaalisen ilmeen ei välttämättä tarvitse olla pelkistetty, mutta pelkistäminen lisää mahdollisuuksia, sillä yksinkertainen tunnus toimii hyvin eri käyttöyhteyksissä. Visuaalisen ilmeen pitää toimia isossa ja pienessä mittakaavassa, olla saavutettavissa sekä digitaalisessa että fyysisessä ympäristössä – sekä kestää aikaa ja elää ajassa.
 

Paraisten kaupungin visuaalisen ilmeen ja tunnuksen suunnittelusta

Paraisten kaupungin uusi tunnus viestii saaristomeren monia puolia – sijaintia meren ympäröimänä, rantakallioita, saaristoa, auringon heijastumista. Lisäksi eri elementeistä yhdistyvä tunnus symboloi yhteyttä ja yhteyden pitämistä. Ennen kaikkea sympaattinen tunnus on nykyaikainen (mutta ajaton) ja muodostaa yhdessä muun visuaalisen ilmeen kanssa ehyen ja tunnistettavan kokonaisuuden.

Vanha purjesymbolikin jatkaa elämäänsä muussa visuaalisessa ilmeessä – abstrahoituna ja geometrisenä elementtinä, joka on johdettu tunnuksen muotokielestä.

Tunnus on muotoilultaan yleismaailmallinen – se koostuu geometrisistä perusmuodoista. Käyttökonteksti luo tunnukselle omistettavuuden ja tunnistettavuuden – tunnus ei käytännössä koskaan esiinny “tyhjiössä”.

Vastaavaa muotoa on tiettävästi käytetty muissa yhteyksissä ja muiden yritysten tai tahojen toimesta kuvituksena. Maailman historia tuntee monia tapauksia, joissa universaali perusmuoto – tai sellaisten yhdistelmä – on valittu tunnuskäyttöön. Prosessissa oltiin tietoisia siitä, että merta ja merellisyyttä on kuvattu kaikilla mahdollisilla tavoilla, ja että yhtäläisyyksiä olemassa oleviin ratkaisuihin on. Tunnuksen viimeistely ja ympärille rakennettu muu visuaalinen ilme tekee kokonaisuudesta uniikin ja omaleimaisen.

Prosessina tunnuksen suunnittelu on ollut pitkä, monipolvinen ja osallistava. Alkujaan luonnossuunnittelussa on tutkittu useampaa täysin keskenään erilaista vaihtoehtoa – joista osassa vanha purjeaihe sai uudenlaisen tulkinnan.

Yhdessä Paraisten kaupungin työryhmän kanssa on päädytty keskustelujen ja yhteistyöpajatyöskentelyn kautta valitsemaan tunnukseksi juuri tämä julkaistu versio. Meri ja sen esittäminen visuaalisessa ilmeessä tunnistettiin keskeiseksi suunnittelutekijäksi.

Projektissa ei ole ollut kyse pelkästään tunnuksen suunnittelusta, vaan koko muu visuaalinen ilme on uudistettu. Tämä tulee ilmenemään esimerkiksi kaupungin tulevissa esitys- ja ilmoituspohjissa, käyntikorteissa, verkkosivustolla ja sosiaalisen median kommunikaatiossa.

Brändillä on mahdollisuus olla yrityksen tai yhteisön suuri voimavara ja arvoa luova tekijä. Juuri tähän tähtää Paraisten kaupungin tunnuksen ja visuaalisen ilmeen uudistus, joka pyrkii kiteyttämään ja näyttämään saaristomeren suuren potentiaalin ja vetovoiman. Työ tulee saamaan muotonsa, kun kaupungin materiaalia uusitaan ja julkaistaan lähitulevaisuudessa. Tällöin toivottavasti asukkaat ja sidosryhmät – sekä nykyiset että tulevat – kokevat ylpeyttä ja iloa laadukkaasta ja elämyksellisestä Paraisten kaupungin visuaalisesta ilmeestä.