Innehållspublicerare

null Byggandet av nya trafikarrangemang vid Rävsundsbron inleds i november
06.11.2023

Läs hela pressmeddelandet här.

I september berättade vi att belastningen på Rävsundsbron kommer att minskas genom att göra den tunga trafiken enkelriktad. Under oktober planeras genomförandet av de nya trafikarrangemangen noggrannare och i november inleds byggarbetena i väntområdena för den tunga trafiken. Målet var att införa de nya trafikarrangemangen före årets slut. Tidtabellen har nu preciserats och byggnadsarbetena blir klara före utgången av januari 2024. De nya trafikarrangemangen tas i bruk i början av februari 2024. Brons skick har hållits stabilt under hela hösten och det finns för närvarande inga utsikter att nya begränsningar borde fastställas med en snabbare tidtabell. Det är tryggt att köra på bron.

Belastningen från den tunga trafiken måste minskas för att vi ska kunna säkerställa en säker användning av bron tills den nya bron är färdig. Viktbegränsningar för den tunga trafiken skulle orsaka betydande olägenheter för näringslivet i området. Därför har man sökt alternativa sätt att minska belastningen på bron. Som tilläggsbegränsning har planerats en lösning som grundar sig på att den tunga trafiken skulle vara enkelriktad. Genom att den tunga trafiken blir enkelriktad kan belastningen minskas avsevärt, eftersom tunga fordon som kör i olika riktningar inte möts på bron. En lösning som grundar sig på enkelriktad tung trafik är innovativ och har inte använts tidigare i Finland eller de övriga nordiska länderna. Trafikens smidighet och behovet av dimensionering av väntområdena för tung trafik har utretts genom simuleringar, men på förhand kan man inte med full säkerhet veta hur trafiken kommer löpa i praktiken. Även planeringen av lösningen har varit förknippad med utmaningar: utrymmet är litet, markens bottenförhållanden har varit utmanande och anslutningarnas funktion måste tryggas. Planerna är nu i huvudsak klara och byggandet av väntområden för tung trafik inleds i november under veckorna 45–46.

Nya trafikarrangemang

På S:t Karinssidan kommer man bygga en extra fil på Skärgårdsvägen efter Lauttarannantie-anslutningen. Filen kommer byggas mellan körbanan och gång- och cykelleden. Den nuvarande högerfilen blir en väntfil för tung trafik. Den övriga trafiken går i båda riktningarna på två filer till vänster om väntområdet. Väntområdet för tung trafik är cirka 200 m långt.

På Pargassidan byggs ett väntområde för den tunga trafiken på åkern före Riåkersvägens anslutning. Väntområdet är kortare till längden, men det får fyra körfält bredvid varandra. Således finns det i sin helhet lika mycket väntrum på båda sidor om bron.

Alla fordon, med undantag av bussar, vars största vikt överstiger 20 ton flyttas till väntområdet för tung trafik. Förflyttningen till väntområdet för tung trafik regleras med vägmärke fordonskombinationens största tillåtna vikt 20 t och en tilläggsskylt Gäller inte busstrafik.

Trafiken styrs med trafikljus. Trafikljus placeras både vid den tunga trafikens väntfiler och på andra körfält i samma riktning. Den tunga trafiken släpps endast på i en riktning åt gången med hjälp av trafikljus. Den övriga trafiken löper hela tiden i båda riktningarna.

Den övriga trafiken i samma riktning som den tunga trafiken stoppas dock med röda trafikljus medan trafikljusen för den tunga trafiken är gröna och trafiken i väntområdet släpps på. I början används trafikdirigerare som stöd för trafikstyrningen.

Hastighetsbegränsningen på Skärgårdsvägen sänks till 30 km/h på S:t Karinssidan där väntfilen för den tunga trafiken börjar och höjs till 50 km/h när väntfilen upphör. Hastighetsbegränsningen på bron är fortfarande 30 km/h. Hastighetsbegränsningen på Pargassidan förblir 50 km/h före bron.

Det är viktigt att hålla 60 meters avstånd även i fortsättningen

Avståndet mellan den tunga trafiken på bron är fortfarande 60 meter. Det är oerhört viktigt att detta följs, eftersom målet med trafikarrangemangen är att fördela belastningen på bron jämnare.

Trafikmängden på Skärgårdsvägen är så stor att trafikstockningar uppstår om ett tungt fordon i gången släpps in i den övriga trafiken. Den tunga trafikens förares eget ansvar för att iaktta 60 meters avstånd framhävs. På bron har 60 meters avstånd märkts ut med vägmarkeringar. Det finns inga andra tydliga sätt att påvisa avståndet.

Det är skäl att förbereda sig på förseningar

Nya trafikarrangemang förutsätter att man lär sig nytt samt att man är uppmärksam och samspelar med trafikanterna. Man bör reservera rejält med restid och det är skäl att förbereda sig på förseningar. 

Med trafikljusens sensorer följer man med om väntområdet för den tunga trafiken fylls och vid behov töms körfältet för den tunga trafiken tätare. Den övriga trafiken stoppas endast för den tid då körfältet för tunga fordon töms. Trafikmängden på Skärgårdsvägen är dock så stor att även små stopp lätt orsakar trafikstockningar. Man kan inte med säkerhet på förhand säga hur mycket trafiken eventuellt blir överbelastad. Antagligen kommer stockningarna i trafiken också variera under olika veckodagar och klockslag.

I busstrafiken mellan Åbo och Pargas har man förberett sig på eventuella förseningar i resorna genom att öka den nuvarande trafikproduktionen så att bussarnas tidtabeller kan hållas oförändrade. Det kan ändå uppstå förseningar. NTM-centralen följer situationen och vid behov kommer tidtabellerna att ändras. För bussar som åker längre ut i skärgården är det svårare att genomföra tidtabellsändringar. Situationen följs upp och man söker lösningar på eventuella problem beroende på situationen. 

Byggnadsarbetet inleds i november

Arbetet på väntområdena för tung trafik inleds i november under veckorna 45–46. Byggarbetena orsakar inga trafikolägenheter på Pargassidan och inte heller på S:t Karinssidan. Arbetet inleds i S:t Karins med kabelarbeten.

Byggnadsarbetena blir klara före utgången av januari 2024. De nya trafikarrangemangen tas i bruk i början av februari 2024 och närmare information ges senare.

Entreprenör för byggarbetena är Kreate Oy.  

Läs hela pressmeddelandet här.