Oppimisen tuki

Oppimisen edellytyksiä tukevat opetusjärjestelyt

Koulun toimintakulttuuri luo pohjan oppimisen edellytyksiä tukeville opetusjärjestelyille ja laadukkaalle opetukselle. 

Opetus järjestetään siten, että se huomioi oppijoiden erilaiset tarpeet ja edellytykset.​ ​

Tämä tarkoittaa esimerkiksi seuraavia pedagogisia ratkaisuja:

  • opetuksen eriyttäminen
  • kielitietoinen opetus 
  • toimivien opetusryhmien muodostaminen​
  • koulunkäynninohjaajien ja muun henkilökunnan tuki
  • esteetön oppimisympäristö

Ryhmäkohtainen tuki

Tukea järjestetään ensisijaisesti ryhmäkohtaisena. Siihen on oikeus kaikilla oppilailla. Ryhmäkohtaisten tukimuotojen toteuttamisessa opettajien tulee tehdä suunnitelmallista yhteistyötä. Ryhmäkohtaisten tukimuotojen toteuttaminen on suunniteltava osaksi lukuvuoden toimintaa.

Ryhmäkohtaisia tukimuotoja ovat:

  • yleinen tukiopetus
  • opetuskielen tukiopetus
  • erityisopettajan antama opetus muun opetuksen yhteydessä.

Oppilaskohtaiset tukitoimet


​Jos ryhmässä järjestetty tuki ei riitä, sitä täydennetään oppilaskohtaisilla tukitoimilla. ​Ne perustuvat oppilaan yksilöllisiin tarpeisiin. Tukea annetaan säännöllisesti ja pitkäkestoisesti.

Oppilaskohtaisia tukitoimia annetaan säännöllisesti tuen tarpeen arvioinnin ja suunnitelman sekä näiden perusteella tehdyn hallintopäätöksen mukaisesti.

Oppilaskohtaisia tukitoimia ovat:

  • erityisopettajan opetus osittain pienryhmässä ja muun opetuksen yhteydessä​
  • erityisopettajan tai erityisluokanopettajan opetus pienryhmässä​
  • erityisluokanopettajan opetus erityisluokassa​
  • opetukseen osallistumisen edellyttämät oppilaskohtaiset tulkitsemis- ja avustajapalvelut sekä apuvälineet.