Stöd för lärande

Undervisningsarrangemang som stöder förutsättningar för lärandet

Undervisningsarrangemang som stöder förutsättningar för lärandet utgör grunden för hela verksamhetskulturen i skolan.

Undervisningen ordnas med beaktande av elevernas olika behov och förutsättningar. Detta innefattar:

  •  differentiering
  • språkmedveten undervisning
  • bildandet av undervisningsgrupper 
  • skolgångshandledare och annan personal som utgör stöd för elevernas skolgång
  • pedagogiska arrangemang

Gruppspecifika stödformer

Stödet ordnas i första hand gruppvis. Alla elever har rätt till det. Lärarna samarbetar systematiskt vid planeringen och genomförandet av gruppspecifika stödformer. Genomförandet av de gruppspecifika stödformerna ska planeras som en del av läsårets verksamhet.

Gruppspecifika stödformerna är:

  • allmän stödundervisning som ges av en lärare 
  • stödundervisning i undervisningsspråket som ges av en lärare
  • undervisning som ges av en speciallärare i samband med annan undervisning.

Elevspecifika stödåtgärder

Om det stöd som ordnas i grupp inte är tillräckligt, kompletteras det med elevspecifika stödåtgärder. Stödåtgärderna utgår från elevens individuella behov. Stödet ges regelbundet och under en längre tid.

De elevspecifika stödåtgärderna ges regelbundet i enlighet med bedömningen av stödbehovet och planen samt det förvaltningsbeslut som fattats utifrån dessa.

Elevspecifika stödåtgärder:

  • undervisning som ges av en speciallärare delvis i en smågrupp och i samband med annan undervisning
  • undervisning som ges av en speciallärare eller en specialklasslärare i en smågrupp
  • undervisning som ges av en specialklasslärare i en specialklass
  • elevspecifika tolknings- och biträdestjänster samt hjälpmedel som är en förutsättning för att eleven ska kunna delta i undervisningen.