Sisältöjulkaisija

null Paraisten kaupunki vastaa Turun Sanomissa esitettyyn kritiikkiin
10.11.2021

Turun sanomien kirjoituksessa (10.11.2021) annetaan ymmärtää, että Paraisten kaupunki ei olisi huolehtinut asukkaidensa asiakas- ja potilasturvallisuudesta riittävällä tasolla. Kritiikki perustuu osittain virheellisiin tietoihin. Se, että läheiset ja asiakkaat kokevat asian näin on sinänsä epäonnistuminen, ja usemmiten erilaiset asiakas- ja potilasturvallisuusongelmat juontuvat yhteistoimintaan liittyviin puutteisiin. Pyrimme jatkuvasti parantamaan osaamistamme myös tiedottamiseen ja yhteistyöhön liittyen. 

Yksittäistapausta emme voi kommentoida, mutta yleisellä tasolla on hyvä tuoda esiin muutama huomio.

Paraisten kaupunki noudattaa valtakunnallista lainsäädäntöä, ohjeistusta sekä suosituksia palveluiden tuottamisessa. Professori Krögerin kommentti siitä, että kaupungit itsenäisesti päättävät kriteereistä on hieman harhaanjohtava kyseisen kirjoituksen yhteydessä; kaupunki tekee päätöksiä palveluiden kriteereistä, mutta nämä nojaavat luonnollisestikin voimakkaasti valtakunnallisiin ohjeisiin ja suosituksiin sekä tutkittuun tietoon.
 
Paraisilla on kattavat päivätoiminta- turva- ja kotihoidon palvelut, ja näitä tarjotaan asiakkaille. Tarjolla on myös tavallisia palveluasuntoja, mutta mikäli nk. alkuperäiskoti on sopiva, niin silloin palvelut, mukaan lukien kotisairaalan palvelut, tuodaan kotiin saakka ympärivuorokautisesti tarpeen vaatiessa. 

Ympärivuorokautinen palvelu sopii osalle asiakkaista, mutta somaattisten sairauksien hoitoa tarjoaa Varsinais-Suomen erikoissairaanhoidon palvelut. Paraisten kaupungilla on laadukas akuuttiosasto, kotisairaala ja geriatrinen osasto, jotka tarjoavat somaattisiin sairauksiin hoitoa. Asumispalvelut voivat täydentää näitä palveluita oikea-aikaisesti tarjottuna. Vanhuspalvelut tekevät tiivisti yhteistyötä perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon kanssa nostaakseen palveluiden turvallisuutta ja laatua.
 
Palvelutarpeen arviointi tehdään säännöllisesti ja tarvetta arvioidaan jatkuvasti asiakkaidemme kohdalla. Asiakkaat ja läheiset osallistuvat niin halutessaan sekä arviointiin, toiminnan ja palveluiden suunnitteluun, että toteuttamiseen. Ajoittain asiakkaat ja läheiset eivät halua osallistua tai eivät halua ottaa vastaan palveluja kotiinsa, ja siihen saattaa olla monia erilaisia syitä. Asiakkaiden, potilaiden ja perheiden itsemääräämisoikeus nostaa palveluiden laatua ja vaikuttavuutta, ja pyrimme aina tukemaan asiakkaitamme tekemään omia päätöksiä riittävien tietojen pohjalta. 

Ympärivuorokautinen palvelu tarjotaan Paraisilla yhdenmukaisin perustein, ja asiakkaiden tilanne, silloin kun on kyse etenevästä sairaudesta tai muusta syystä nopeasti muuttuvasta tilanteesta, on jatkuvan arvioinnin kohteena. Pidämme yllä yhteyttä sekä terveydenhuoltoon että myös läheisiin, mikäli näin on sovittu, jotta pystymme tukemaan oikea-aikaisesti oikealla tavalla. Palvelut kehittyvät voimakkaasti, ja tavoitteenamme on tuoda uusia palvelumuotoja ja turvallisuutta lisääviä palveluita vanhusten saataville. 

Paraisilla arvostamme henkilöstön sitoutuneisuutta ja osaamista. Arvostamme myös palveluitamme kohtaan esitettyä kritiikkiä, ja pyrimme hyödyntämään kaiken saamamme palautteen parantaaksemme palveluita asiakasnäkökulmasta katsottuna. 

Sosiaali- ja terveysjohtaja Miia Lindström