Sisältöjulkaisija

null Tiedote koskien Kelan palvelupistettä Paraisilla 1.9.2025 alkaen
04.06.2025

Kelan Paraisten palvelupiste on suljettu ajalla 16.6.–31.8. ja 1.9. alkaen palvelupiste korvataan muilla palveluilla.

Kela-asioita voi 1.9.2025 alkaen hoitaa verkossa, puhelimessa ja lähialueen palvelupisteissä. Kelan palvelupiste Paraisilla on palvellut asiakkaita ajanvarauksella, ja asiakaskäyntien määrä on ollut vähäinen. Suurin osa asiakkaista on hoitanut Kela-asiansa verkossa, puhelimessa, postitse tai Kelan muissa palvelupisteissä.

Kela palvelee asiakkaita edelleen lähialueen palvelupisteissä ja Paraisten kaupungin asiointipisteessä

Paraista lähin Kelan palvelupiste sijaitsee Turussa osoitteessa Aurakatu 8. Palvelupiste on avoinna maanantaista perjantaihin klo 9–12. Turun Skanssin palvelupiste sijaitsee osoitteessa Skanssinkatu 10 ja on avoinna ajanvarauksella. Paraisten kaupungin asiointipiste sijaitsee osoitteessa Rantatie 28. Kaupungin asiointipisteestä asiakas saa Kelan hakemuslomakkeita sekä opastusta asiointiin ja Kelan palveluihin. Sinne voi myös jättää Kelan hakemuksia ja liitteitä. Asiointipisteen yhteydessä toimii lisäksi etäpalvelu, jossa asiakas saa video- ja ääniyhteyden Kelan palveluasiantuntijaan. Etäpalvelua on saatavilla suomeksi ja ruotsiksi.

Lähes kaikki Kela-asiat voi hoitaa myös verkossa tai puhelimessa

Kelan henkilöasiakkaille tarkoitetussa asiointipalvelussa eli OmaKelassa voi hakea etuuksia, lähettää liitteitä ja ilmoittaa muutoksista. OmaKelassa voi myös tarkistaa oman hakemuksen tilanteen ja etuuksien maksupäivät. OmaKelaan kirjaudutaan verkkopankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella tai varmennekortilla. Kelan puhelinpalvelussa asiakas saa henkilökohtaista neuvontaa verkkoasiointiin ja hakemuksen tekemiseen. Kelan puhelinpalvelu on avoinna joka arkipäivä klo 9–16. Tarvittaessa puhelinpalvelussa voi myös jättää suullisen hakemuksen, jos mikään muu asiointitapa ei ole mahdollinen. Asiakas voi myös jättää soittopyynnön puhelinpalveluun OmaKelassa. Soittopyynnön voi jättää kuluvalle tai seuraavalle arkipäivälle. Kelan asiantuntija soittaa puolen tunnin kuluessa valitusta ajasta.