Kontaktuppgifter och kundservice - Pargas

Länkstig
Kontaktuppgifter och kundservice
Kontaktuppgifter
Pargas stad
Strandvägen 28
21600 Pargas
Växel: 02 458 5700
pargas(at)pargas.fi
Stadens e-postadresser bildas enligt:
fornamn.efternamn@pargas.fi
Stadens allmänna e-postadress är:
pargas(at)pargas.fi
Stadsfullmäktiges kontaktuppgifter
Förtroendevaldas kontaktuppgifter
Kundservice
Stadens kund- och rådgivningstjänster informerar och hjälper besökarna i alla ärenden som gäller staden.
Pargas Servicepunkt
1. vån, Strandvägen 28, 21600 Pargas, tfn 040 488 6026, arja.toyryla at pargas.fi
må-ons 9-16
to 9-17
fre 9-15 (kl. 9-14 sommartid 2.6-4.7 och 4.8-29.8)
Servicepunkten är under midsommar öppen enligt följande
to 19.6.2025 kl. 9-15
fre 20.6.2025 STÄNGT
OBS! Sommarstängt 7.7-3.8.2025.
Servicepunktens öppethållningstider kan avvika från de normala arbetstiderna inför helgdagar.
Servicepunkten är den offentliga förvaltningens gemensamma kundserviceställe som upprätthålls av kommunen. Servicerådgivaren vid Servicepunkten hjälper till med att guida dig till rätt myndighet.
Vid Servicepunkten kan kunden använda Servicepunktens kundterminaler antingen självständigt eller med hjälp av en servicerådgivare för att bekanta sig med myndigheternas elektroniska tjänster. Servicerådgivaren guidar kunden bl.a. till följande elektroniska offentliga tjänster: FPA, Polisens tillståndsförvaltning, Skatteförvaltningen, Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata (f.d. Magistraten) samt kommunens serviceärenden.
Vid Servicepunkten kan man även hämta myndighetsblanketter och lämna in dem för att skickas vidare till respektive myndighet. OBS! Kunden måste själv skicka in Skatteförvaltningens blanketter. Det är bra att ta bankkoderna med sig till Servicepunkten så att man kan komma in på myndigheternas e-tjänster. Observera att servicerådgivarna inte har tillgång till statliga myndigheters kundregister.
FPA:s kundmottagning:
FPA:s serviceställe i Pargas är stängt under tiden 16.6–31.8 och från och med 1.9 ersätts servicestället med andra tjänster
Från och med 1.9 kan kunderna sköta sina FPA-ärenden på nätet, per telefon och på FPA:s serviceställen i närområdet. Servicestället i Pargas har betjänat kunder på bokad tid, men antalet kundbesök har varit litet. Största delen av kunderna har skött sina FPA-ärenden på nätet, per telefon, per post eller på något annat FPA-serviceställe.
FPA fortsätter att betjäna kunder på serviceställena i närområdet och vid Pargas stads servicepunkt
Det serviceställe som ligger närmast Pargas finns i Åbo på Auragatan 8. Servicestället är öppet från måndag till fredag kl. 9–12. Servicestället i köpcentret Skanssi i Åbo finns på Skansgatan 10 och är öppet för kunder med bokad tid. Pargas stads servicepunkt finns på Strandvägen 28. Vid stadens servicepunkt kan kunden hämta FPA:s ansökningsblanketter samt få vägledning om FPA:s tjänster och hur man sköter FPA-ärenden. Det går också att lämna in ansökningar och bilagor till FPA vid servicepunkten. Vid servicepunkten finns det även möjlighet till distansservice, vilket innebär att kunden har kontakt med en kundservicespecialist hos FPA via videolänk. Distansservice erbjuds på finska och svenska.
Nästan alla FPA-ärenden kan också skötas på nätet eller per telefon
I MittFPA, FPA:s e-tjänst för privatpersoner, kan man ansöka om förmåner, skicka bilagor och meddela förändringar. Där kan man också se i vilket skede handläggningen av en förmånsansökan är och vilka dagar olika förmåner betalas ut. Man loggar in i MittFPA med nätbankskoder, mobilcertifikat eller certifikatkort. I FPA:s telefontjänst ges personlig rådgivning om hur man sköter ärenden på nätet och hur man gör en ansökan. Telefontjänsten är öppen alla vardagar kl. 9–16. Vid behov kan en ansökan också lämnas muntligt per telefon, om ärendet inte kan skötas på något annat sätt. I MittFPA kan kunden också lämna en begäran om att bli uppringd. Kunden kan be att bli uppringd innevarande eller nästa vardag. FPA:s kundservicespecialist ringer upp inom en halvtimme från den tid som kunden har valt.
Polisens tillståndsservice (Strandvägen 30) har öppet mån och tors kl. 9-11.30 och 12.30-16. Med tidsbokning fr.o.m. kl. 8.15. Tfn 0295 419 800, kl. 8-16.15.
(Obs! Beviljandet av pass, personkort och skjutvapentillstånd sköts också i framtiden på polisens egna verksamhetsställen.)
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata (f.d. magistraten) notarius publicus betjänar besökskunder i Åbo, Självständighetsplan 2, 20800 Åbo (endast med tidsbokning). Telefontjänst, se servicenumrorna www.dvv.fi (kl. 9-12).
Exempel på övriga ärenden som kan skötas vid Servicepunkten:
Biljettförsäljning för NetTicket.fi
Pargas stads fiskemärken
Seutu + -resekortet
Områdeskontoren är öppna enligt nedanstående tider.
Man kan även kontakta alla servicerådgivarna per telefon, e-post och via chattjänsten på stadens webbplats. Chat-bot Båttas hjälper till med att svara på frågor 24/7!
Nagu områdeskontor
Brinkasvägen 1, 21660 Nagu, tfn 040 488 6022, viveca.smeds-aalto at pargas.fi
Vardagar kl. 9.00 – 15.00 (lunchstängt kl. 12.00 – 13.00).
De dagar Viveca inte är på plats är dörren låst, och ni når henne per telefon.
Vid dörren finns även en ringklocka, vi öppnar alltid då vi är på plats!
OBS! Sommarstängt 30.6-3.8.2025.
Korpo områdeskontor
Handelsmansvägen 1, 21710 Korpo, tfn 040 488 6020, tarja.sirkia at pargas.fi
måndag-onsdag kl. 9-15
torsdag kl. 9-17
fredag kl. 9-14
(lunchstängt kl. 12-13)
OBS! Sommarstängt 14.7-17.8.2025.
Houtskärs områdeskontor
Näsbyvägen 214, 21760 Houtskär, tfn 040 488 6021, petra.ohman at pargas.fi
måndag-fredag kl. 9-15
Iniö områdeskontor
Iniövägen 597, 23390 Iniö, tfn 044 066 7835, asa.knuts at pargas.fi
måndag-fredag kl. 9-15
OBS! Sommarstängt 23.6-27.7.2025.