Innehållspublicerare

null Pargas stad bemöter kritik i Turun Sanomat
10.11.2021

I en artikel som publicerats i Turun Sanomat (10.11.2021) låter man förstå att Pargas stad inte ombesörjt klient- och patientsäkerheten av sina invånare tillräckligt väl. Kritiken baserar sig delvis på fel grunder. Att närstående och klienter upplever saken så är i sig ett misslyckande och oftast härrör olika klient- och patientsäkerhetsproblem från brister i samarbetet. Vi strävar kontinuerligt efter att förbättra vår kompetens när det gäller information och samarbete. 

Vi kan inte kommentera ett enskilt fall, men generellt är det bra att lyfta fram vissa aspekter.

Pargas stad följer nationell lagstiftning och nationella anvisningar och rekommendationer i sin serviceproduktion. Professor Krögers kommentar om att städerna självständigt beslutar om kriterier är något missvisande i anslutning till artikeln i fråga; staden fattar beslut om kriterier för sina tjänster, men besluten grundar sig självfallet kraftigt på nationella anvisningar och rekommendationer samt forskningsbaserad kunskap.
 
Pargas har omfattande dagverksamhets-, trygghets- och hemvårdstjänster som erbjuds klienterna. Staden erbjuder även vanliga servicebostäder, men ifall det så kallade ursprungliga hemmet är lämpligt, erbjuds tjänsterna, inklusive hemsjukhustjänsterna, i hemmet och dygnet runt vid behov.

Dygnetrunttjänster är lämpliga för en del av klienterna, men behandling av somatiska sjukdomar erbjuds av den specialiserade sjukvården i Egentliga Finland. Pargas stad har en högklassig akutavdelning, ett hemsjukhus och en geriatrisk avdelning som erbjuder behandling av somatiska sjukdomar. Boendeservicen kan komplettera dessa tjänster om de erbjuds i rätt tid. Äldreomsorgen samarbetar intensivt med primärvården och den specialiserade sjukvården för att förbättra tjänsternas säkerhet och kvalitet.

Bedömningar av servicebehovet görs regelbundet och behovet bedöms kontinuerligt när det gäller våra klienter. Klienter och närstående deltar om de så önskar i bedömningen, planeringen av verksamheten och tjänsterna samt genomförandet. Ibland vill klienterna och de närstående inte delta eller ta emot tjänster i sitt hem, vilket kan bero på flera olika orsaker. Klienternas, patienternas och familjernas självbestämmanderätt förbättrar tjänsternas kvalitet och effektfullhet och vi strävar alltid efter att stödja våra klienter att fatta egna beslut på basis av tillräcklig information.

I Pargas erbjuds dygnetrunttjänster på enhetliga grunder och klienternas situation bedöms kontinuerligt när det gäller en progressiv sjukdom eller en situation som förändras snabbt av andra orsaker. Vi håller kontakt med både hälso- och sjukvården och de närstående, ifall detta har överenskommits, så att vi kan erbjuda stöd i rätt tid och på rätt sätt. Tjänsterna utvecklas kraftigt och vårt mål är att göra nya serviceformer och tjänster som ökar trygghet tillgängliga för äldre.

I Pargas uppskattar vi personalens engagemang och kunskaper. Vi uppskattar även kritiken som riktas mot våra tjänster och vi strävar efter att utnyttja all respons som vi får för att förbättra tjänsterna ur klientens synvinkel. 

Social- och hälsovårdsdirektör Miia Lindström