Marknadsföring

Marknadsföring

Det är ingen idé att ordna ett evenemang om ingen annan än arrangörerna vet om det. För att få publiken att hitta till evenemanget krävs en hel del planering och arbete. Det är viktigt att vara tydlig i kommunikationen. Vilken typ av marknadsföring som passar bäst för er beror på evenemanget och målgruppen. Här inverkar också budgeten, tid = pengar, vilket innebär att om man inte har en stor budget för ändamålet får man ofta spendera mer tid i stället, eftersom mycket då ska göras av arrangören. Andra viktiga aspekter är arbetsfördelning (vem gör det grafiska materialet som affischer, flyers, program, logon, annonser etc), tidtabell (när behöver man skicka pressutskick, när beställa affischer så att de hinner tryckas upp i tid osv). Kom ihåg att i allt grafiskt material ha med logon av eller en lista på bidragsgivare och eventuella sponsorer!

Också i marknadsföringen är det viktigt att tänka på målgruppen och planera marknadsföringen enligt det. Olika kanaler och sätt att marknadsföra passar olika målgrupper.

 

Viktiga marknadsföringskanaler

  • Stadens evenemangskalender: Mata in ditt evenemang med noggrann, men kort info. Länka gärna till en hemsida eller FB-evenemang. I evenemangskalendern kan arrangörer informera gratis om sina evenemang genom att fylla i ett formulär på Visit Pargas hemsidaOm evenemanget även är intressant för turister, kan arrangören via samma formulär också publicera annonsen på portalen visitpargas.fi.
     
  • Stadens infotidning NYTT. Distribueras som gratis bilaga till Pargas Kungörelser till alla hushåll som inte har reklamförbud i Pargas. Utgivningsdatum, deadlines och mer info hittas här. För föreningar är det gratis att skicka in textinformation om evenemang.
     
  • Tips på artiklar till NYTT? Tipsa om intressanta evenemang, personer eller företeelser genom att skicka e-post till linda.baarman@pargas.fi 
     
  • Pargas kultur delar gärna info om evenemang och annat kulturellt som är på gång på sin Facebooksida, fb.com/PargasKulturParainenKulttuuri. Kontakta kulturavdelningen!
     

Hur marknadsföra?

Nedan hittar ni de vanligaste traditionella metoderna för marknadsföring. Utöver dessa finns givetvis en mängd andra sätt att nå ut till publiken, beroende på just din målgrupp. Låt kreativiteten flöda!

  • Affischer och flyers. Tryck upp dessa i god tid före evenemanget. Kontakta tryckeriet i förväg och kontrollera att materialet kan fås i tid.
     
  • Pressutskick + bilder. Skriv ett tydligt pressmeddelande och skicka till aktuell media tillsammans med passande bilder. Korta puffar kan också skickas in till olika tidningar. Bjud in pressen till ditt evenemang.
     
  • Annonser i tidningar. Det är bra att annonserna i god tid, men också precis innan evenemanget. Många tidningar erbjuder paket för annons i både den fysiska tidningen och på deras hemsida/app/digitala tidning.
     
  • Sociala medier. Gör ett Facebookevenemang. Är ditt evenemang återkommande? Då är det smart att göra egna Facebook- och Instagramkonton som uppdateras kontinuerligt. För att hålla evenemanget synligt på Facebook gäller det att göra uppdateringar ofta. På både FB och Instagram kan man även betala för att marknadsföra sidor, inlägg, evenemang etc. Redan en liten summa (allt från 20€ uppåt) kan ge mycket synlighet och respons.
     
  • Gratis evenemangskalendrar (t.ex. kulturforum.fi.)

 

Biljettförsäljning

Sälj gärna biljetter på förköp t.ex. via internetförsäljning och olika försäljningsställen. Förköp är också marknadsföring och gör det lättare för arrangören att uppskatta besökarantalet före evenemanget. Det blir också smidigare vid evenemanget då det minskar köbildningen vid kassan och behovet växelkassor. Mer info om biljettförsäljning i Pargas hittar ni här.


Till näst sida: Utvärdering, resultat och redovisning