Information angående FPA:s serviceställe i Pargas från 1.9.2025

Innehållspublicerare
FPA:s serviceställe i Pargas är stängt under tiden 16.6–31.8 och från och med 1.9 ersätts servicestället med andra tjänster
Från och med 1.9 kan kunderna sköta sina FPA-ärenden på nätet, per telefon och på FPA:s serviceställen i närområdet. Servicestället i Pargas har betjänat kunder på bokad tid, men antalet kundbesök har varit litet. Största delen av kunderna har skött sina FPA-ärenden på nätet, per telefon, per post eller på något annat FPA-serviceställe.
FPA fortsätter att betjäna kunder på serviceställena i närområdet och vid Pargas stads servicepunkt
Det serviceställe som ligger närmast Pargas finns i Åbo på Auragatan 8. Servicestället är öppet från måndag till fredag kl. 9–12. Servicestället i köpcentret Skanssi i Åbo finns på Skansgatan 10 och är öppet för kunder med bokad tid. Pargas stads servicepunkt finns på Strandvägen 28. Vid stadens servicepunkt kan kunden hämta FPA:s ansökningsblanketter samt få vägledning om FPA:s tjänster och hur man sköter FPA-ärenden. Det går också att lämna in ansökningar och bilagor till FPA vid servicepunkten. Vid servicepunkten finns det även möjlighet till distansservice, vilket innebär att kunden har kontakt med en kundservicespecialist hos FPA via videolänk. Distansservice erbjuds på finska och svenska.
Nästan alla FPA-ärenden kan också skötas på nätet eller per telefon
I MittFPA, FPA:s e-tjänst för privatpersoner, kan man ansöka om förmåner, skicka bilagor och meddela förändringar. Där kan man också se i vilket skede handläggningen av en förmånsansökan är och vilka dagar olika förmåner betalas ut. Man loggar in i MittFPA med nätbankskoder, mobilcertifikat eller certifikatkort. I FPA:s telefontjänst ges personlig rådgivning om hur man sköter ärenden på nätet och hur man gör en ansökan. Telefontjänsten är öppen alla vardagar kl. 9–16. Vid behov kan en ansökan också lämnas muntligt per telefon, om ärendet inte kan skötas på något annat sätt. I MittFPA kan kunden också lämna en begäran om att bli uppringd. Kunden kan be att bli uppringd innevarande eller nästa vardag. FPA:s kundservicespecialist ringer upp inom en halvtimme från den tid som kunden har valt.