Kund- och rådgivningstjänster

Kund- och rådgivningstjänster 

Stadens kund- och rådgivningstjänster informerar och hjälper besökarna i alla ärenden som gäller staden.

Pargas Servicepunkt

1. vån, Strandvägen 28, 21600 Pargas, tfn  040 488 6026

Öppethållningstider:

mån-ons  9-16
torsdag    9-17
fredag      9-15 (sommartid 5.6-28.8.2020 kl. 9-14)

Obs! Servicepunktens öppethållningstider kan avvika från de normala arbetstiderna inför helgdagar.

Servicepunkten är den offentliga förvaltningens gemensamma kundserviceställe som upprätthålls av kommunen. Servicerådgivaren vid Servicepunkten hjälper till med att guida dig till rätt myndighet.

Vid Servicepunkten kan kunden använda Servicepunktens kundterminaler antingen självständigt eller med hjälp av en servicerådgivare för att bekanta sig med myndigheternas elektroniska tjänster. Servicerådgivaren guidar kunden bl.a. till följande elektroniska offentliga tjänster: FPA, Polisens tillståndsförvaltning, Skatteförvaltningen, Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata (f.d. Magistraten) samt kommunens serviceärenden.

Vid Servicepunkten kan man även hämta myndighetsblanketter och lämna in dem för att skickas vidare till respektive myndighet. I vissa fall kan det vara möjligt att vara i kontakt med myndigheter via en distansförbindelse. Det är bra att ta bankkoderna med sig till Servicepunkten så att man kan komma in på myndigheternas e-tjänster. Observera att servicerådgivarna inte har tillgång till statliga myndigheters kundregister.

FPA:s kundmottagning:
FPA:s kundrådgivare finns på plats måndagar kl. 9–12. Övriga tider med tidsbokning.

Man kan boka tid här eller man kan ringa FPA:s servicenummer. Det lönar sig att boka en tid särskilt då livssituationen ändras och man behöver råd i att ansöka om stöd. När kunden bokar en tid, kan FPA:s rådgivare på förhand bekanta sig med kundens situation.

På servicepunkten i Pargas stad kan man sköta vissa FPA-ärenden (t.ex. hämta blanketter, lämna in blanketter, boka tid hos FPA, få stöd med elektroniska tjänster).

Polisens tillståndsservice (Strandvägen 30) har öppet mån och tors kl. 9-11.30 och 12.30-16. Med tidsbokning fr.o.m. kl. 8.15. Tfn 0295 419 800, kl. 8-16.15.

(Obs! Beviljandet av pass, personkort och skjutvapentillstånd sköts också i framtiden på polisens egna verksamhetsställen.)

Arbets- och näringsbyrån www.te-tjanster.fi, telefontjänst 0295 025 510.

Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata (f.d. magistraten) notarius publicus betjänar besökskunder i Åbo, Självständighetsplan 2, 20800 Åbo (kl. 9-16.15, även utan tidsbokning). Telefontjänst 029 553 7000 (kl. 9-12).

Exempel på övriga ärenden som kan skötas vid Servicepunkten:

  • Biljettförsäljning för NetTicket.fi
  • Pargas stads fiskemärken
  • Lösa ut båtplatsnyckel (Snäckviken, Munkviken)
  • Lösa ut trädfällningslov
     

Nagu områdeskontor

Brinkasvägen 1, 21660 Nagu, tfn 040 488 6022
Öppethållningstider:
mån-ons 9-12 och 13-15
torsdag 9-12 och 13-17
fredag 9-12 och 13-15
 

Korpo områdeskontor

Handelsmansvägen 1, 21710 Korpo, tfn 040 488 6020
Öppethållningstider:
mån-ons 9-15
torsdag 9-17
fredag 9-15
 

Områdeskontor i Houtskär 

Näsbyvägen 214, 21760 Houtskär, tfn 040 488 6021
Öppethållningstider: mån-fre 9-15
 

Iniö områdeskontor

Iniövägen 590 23390 Iniö, tfn 044 066 7835
Öppethållningstider: mån-fre 9-15