Till innehållet


Kund- och rådgivningstjänster

Stadens kund- och rådgivningstjänster informerar och hjälper besökarna i alla ärenden som gäller staden.

Pargas Servicepunkt
1. vån, Strandvägen 28, 21600 Pargas, tfn  040 488 6026.

Asiointipiste_JPEG_ru.jpg

Öppethållningstider:

  • mån-ons 9-16
  • torsdag 9-17
  • fredag 9-15 (sommartid 9-14)

Obs! Servicepunktens öppethållningstider kan avvika från de normala arbetstiderna inför helgdagar; vi informerar om eventuella ändrade öppethållningstider under rubriken "Aktuellt"på första sidan på stadens webbplats.

Servicepunkten är den offentliga förvaltningens gemensamma kundserviceställe som upprätthålls av kommunen. Servicerådgivaren vid Servicepunkten hjälper till med att guida dig till rätt myndighet.

Vid Servicepunkten kan kunden använda Servicepunktens kundterminaler antingen självständigt eller med hjälp av en servicerådgivare för att bekanta sig med myndigheternas elektroniska tjänster. Servicerådgivaren guidar kunden bl.a. till följande elektroniska offentliga tjänster: FPA, Polisens tillståndsförvaltning, Skatteförvaltningen, Magistraten, Arbets- och näringsbyrån samt kommunens serviceärenden.

Vid Servicepunkten kan man även hämta myndighetsblanketter och lämna in dem för att skickas vidare till respektive myndighet. I vissa fall kan det vara möjligt att vara i kontakt med myndigheter via en distansförbindelse. Det är bra att ta bankkoderna med sig till Servicepunkten så att man kan komma in på myndigheternas e-tjänster. Observera att servicerådgivarna inte har tillgång till statliga myndigheters kundregister.

  • FPA:s kundmottagning 

    FPA:s kundrådgivare finns på plats måndagar kl. 9–12 och 13–16.
    Man kan även boka tid här hos FPA:s kundrådgivare  eller genom att ringa FPA:s servicenummer.


    Det lönar sig att boka en tid särskilt då livssituationen ändras och man behöver råd i att ansöka om stöd. När kunden bokar en tid, kan FPA:s rådgivare på förhand bekanta sig med kundens situation.

    På servicepunkten i Pargas stad kan man sköta vissa FPA-ärenden (t.ex. hämta blanketter, lämna in blanketter, boka tid hos FPA, få stöd med elektroniska tjänster).

  • Polisens tillståndsservice (Strandvägen 30) har öppet
    mån. och tors. kl. 9-11.30 och 12.30-16. Med tidsbokning fr.o.m. kl. 8.15. Tfn 0295 419 800, kl. 8-16.15.

    (Obs! Beviljandet av pass, personkort och skjutvapentillstånd sköts också i framtiden på polisens egna verksamhetsställen.)

  • Arbets- och näringsbyrån www.te-tjanster.fi , telefontjänst
    0295 025 510.

  • Magistratens notarius publicus betjänar vid Servicepunkten onsdagar kl. 13–15 (endast med tidsbokning).

Exempel på övriga ärenden som kan skötas vid Servicepunkten:

  • Biljettförsäljning för NetTicket.fi

  • Pargas stads fiskemärken

  • Lösa ut båtplatsnyckel (Snäckviken, Munkviken)

  • Lösa ut trädfällningslov


Nagu områdeskontor
Brinkasvägen 1, 21660 Nagu, tfn 040 488 6022, fax 02 469 0085

Öppethållningstider:

  • mån-ons 9-12 och 13-15
  • torsdag 9-12 och 13-17
  • fredag 9-12 och 13-15

Korpo områdeskontor
Handelsmansvägen 1, 21710 Korpo, tfn 040 488 6020

Öppethållningstider:

  • mån-ons 9-15
  • torsdag 9-17
  • fredag 9-15

Områdeskontor i Houtskär 

Näsbyvägen 214, 21760 Houtskär, tfn 040 488 6021, fax  02 463 3283

Öppethållningstider: mån-fre 9-15

Iniö områdeskontor
Iniövägen 590 23390 Iniö, tfn 044 066 7835, fax 02 463 5310

Öppethållningstider: mån-fre 9-15



Skriv ut
Dela |
Upp