Till innehållet


Pargas stad vann guld i FM i kommunal marknadsföring

23.5.2012
vinnarna.jpg

Segrare i FM i kommunal marknadsföring, som arrangerades för sjunde gången, blev Tammerfors, Raumo, Vasa och Pargas. Sammanlagt 48 tävlingsbidrag anmäldes till kategorierna turism, rekrytering, konkurrenskraft och årets marknadsföringsprodukt. Priserna delades ut vid storevenemanget Piiri 2012 i Salo den 22 maj 2012. Kampanjpriser till ett sammanlagt värde på över 100 000 euro delades lika mellan segrarna i de olika kategorierna. Kampanjerna genomförs tillsammans med tävlingens samarbetsföretag och de innefattar mediesynlighet och kampanjtjänster.

I kategorin turism var det Pargas som knep guld med "World’s longest table". Lilla Nagu i Pargas stad byggde världens längsta bord inom ramen för evenemanget Septemberfestival.fi och slog därmed Guinness' världsrekord. Juryn tyckte att det innovativa projektet var en fantastisk idé där man utöver världsrekordet på ett utomordentligt sätt lyckats föra fram området och dess möjligheter.

Topplaceringarna i kategorin turism:
I kategorin turism belönades marknadsföring som har som mål att locka finländska eller ut-ländska turister och besökare till kommunen eller regionen.

1. Pargas stad: World’s longest table 

2. Savonlinnan Seudun Matkailu Oy: Tehtävä Saimaalla

3. Hangö stads turistbyrå (Oy Hansea DC Ab): Hangö turistbyrås Facebook-sida "Hulluna Hankoon - Galen i Hangö"

Till tävlingsjuryn hörde Yrjö Westling, verksamhetsledare, SEKES ry / Hannu Komu, verksam-hetsledare, FFTO rf / Ari Lohenoja, planerare med ansvar för marknadsföringen, försvarsmak-ten / Sari Klinga, ekonomgeograf, Finnish Place Branding Oy / Lauri Sipilä, verkställande direk-tör, MARK Suomen Markkinointiliitto - Finlands Marknadsförbund ry / Kai Ovaskainen, inform-ationschef, SOK Maine ja vastuullisuus / Hannu Lappalainen, hamndirektör och segrare i FM i kommunal marknadsföring år 2011, Villmanstrand. Ordförande för tävlingsjuryn var Merja Olari-Sintonen, marknadsföringschef vid Finlands Kommunförbund.

FM i kommunal marknadsföring arrangeras av organisationer som utvecklar den kommunala och regionala marknadsföringen: Finlands Kommunförbund, Seudulliset Kehittämisyhteisöt SEKES ry och Föreningen Finlands turistorganisationer FFTO rf. Tävlingen är en del av Piiri-projektet som är ett öppet och avgiftsfritt samarbets- och utvecklingsnätverk för att stärka kommunernas och regionernas marknadsföringskompetens.

Samarbetsföretag i projektet är Helsingin Sanomat, MTV3, Otavamedia, KL-Kustannus Oy/Kuntalehti och Finlands kommuntidning.

Närmare upplysningar:

Jari Seppälä, informationsdirektör, Finlands Kommunförbund, tfn (09) 771 2010
Merja Olari-Sintonen, marknadsföringschef, Finlands Kommunförbund, tfn (09) 771 2676
FM i kommunal marknadsföring: www.piiri.info



Upp