Till innehållet


Väståbolands sommarkampanj till semifinal i FM i kommunal marknadsföring

28.4.2010
kesäkamppiskuva_ruotsi.jpg
 

Väståbolands stad igen bland de fem bästa i FM i kommunal marknadsföring! 

Väståbolands stad har valts på shortlistan dvs. bland de fem bästa i kategorin Turism i FM i kommunal marknadsföring. Juryn för tävlingen betonade i sin bedömning särskilt föredömligheten och nytänkandet i kampanjen samt resultaten av marknadsföringen.

Staden konkurrerar om segern i kategorin Turism med sin sommarkampanj Lomaluotsi – Semesterlotsen som riktades till båtfolk. Sommarkampanjen placerades redan tidigare i år på en tredje plats i kategorin Direktreklam i tävlingen Årets reklam som arrangerades av Åbogruppen vid Finlands Marknadsförbund. Kampanjen genomfördes av Place Marketing Oy som även tagit fram stadens visuella profil.

De övriga semifinalisterna är:

  • GoTampere Oy, projektet Visit Tampere Region: Kommunister, spioner och män som gick att köpa – efterfrågade även under förfallstiden

  • Lojo stad/Lojo turistservicecentrum: Kommunal turistinformation ”in under kundens hud”

  • Savonlinnan Matkailu Oy: Bröderna Torn som budbärare inom turismen i Nyslottregionen

  • Nystads stad: Produktifierade paket för turister

Semifinalbidragen presenteras på storevenemanget Piiri 2010 i Tammerfors 26–27.5.2010. Det utarbetas en broschyr över kampanjerna som delas ut till deltagarna och kampanjerna framställs på en utställning under evenemanget.

FM i kommunal marknadsföring har som mål att utveckla marknadsföringskompetensen inom kommunsektorn genom att lyfta fram god praxis, dvs. en föredömlig och framgångsrik kommunal och regional marknadsföring. FM i kommunal marknadsföring arrangeras av organisationer som arbetar för utveckling av kommunal och regional marknadsföring: Finlands Kommunförbund, Finlands regionala utvecklingssammanslutning rf och Föreningen Finlands turistorganisationer FFTO rf.

Tävlingen är en del av projektet Piiri, som är ett öppet och avgiftsfritt samarbets- och utvecklingsnätverk för att stärka kommunernas och regionernas marknadsföringskompetens. Samarbetsföretag i nätverket Piiri är Helsingin Sanomat, MTV3, Yhtyneet Kuvalehdet/Suomen Kuvalehti, If, Fonecta, KL-Kustannus Oy/Kuntalehti, Finlands kommuntidning och Place Marketing Oy.  

Närmare uppgifter:
Niclas Gestranius, marknadsföringschef, Väståbolands stad, tfn 040 582 6941
Anne-Maarit Itänen, informatör, Väståbolands stad, tfn 044 358 5706

http://www.placemarketing.fi/piiri/piiri10/

 

Upp